Az Őrség felfedezése - 2000. augusztus hó

Az idei nyári nyaralásunk helyszínének az Őrséget választottuk. Információk gyűjtéséhez és szállás kereséshez "természetesen" az Internet segítségét is igénybe vettük. Most következzék egy rövid beszámoló, hátha más is hasznát veszi, ha ezt a vidéket szeretné megismerni. Legyen először egy kis "étvágygerjesztő":

nagy 16K
Veleméri templom
nagy 37K
Apátistvánfalva

Először a Teleházak környékén néztünk szét. Például az őriszentpéteri Teleháznál találtunk olyan tartalmat, ami hasznosítható információkat adott a tájegységről, de Vas megye Kultúrális Weblapja (a link anno még működött: http://www.regio.bdtf.hu/mmik/) is sok segítséget nyújtott.
Szállás dolgában is sikerült több szabad helyet találnunk és azt választottuk, amelyről a Neten képet is láttunk:-) Jöjjön néhány szálláslehetőség:

Az Őrségről az őriszentpéteri Teleház oldalairól idézve:

"Az Őrség határvidék. Vas megye délnyugati sarkában, az osztrák-szlovén-magyar hármashatár vidékén fekszik. Őrvidék volt: honfoglaló elődeink az akkori időknek megfelelő korszerű védelmi rendszert, gyepüt alakítottak ki itt a nyugati határszélen. A hadifontosságú helyekre az egész környéket szemmel tartó őrséget telepítettek, akik a saját költségükön védték a határt, s ezen szolgálatuk fejében nemesi kiváltságokat élveztek. A 18 őrségi falu a királyi vármegyék alá nem rendelt, területileg attól független határispánsághoz tartozott. Innen a név: Őrség
Az Őrség az ország egyetlen nagyobb tájegysége, melynek lakossága a honfoglalás óta egy helyben él! Ma is tizennyolc kisebb-nagyobb falu alkotja, melyek enyhén ívelő lankák tetejébe épültek. Ezeket a helybéliek szereknek nevezik. A dombok láncolatai a Lugos, Kerka és Szala (Zala) patakokat terelgetik a békés tájon."

nagy 61K
Térkép - az ország délnyugati szeglete
nagy 253K
Térkép - az Őrség teljes területéről

Őriszentpéter az Őrség központja. Szétnéztünk a szereken, megkerestük a Teleházat és a 800 éves templomot.
Pankaszon található az Őrség szimbóluma, a "szoknyás" harangláb. Kondorfa alig 7 km-re északra van Őriszentpétertől. Csesztreg központjában, a szentgyörgyvölgyi leágazásnál találtunk rá egy régi parasztházra, melyet múzeumnak rendeztek be.
Szalafő - Pityerszer. Itt egy skanzen várja a látogatókat, ahol összegyűjtötték a tájegységre jellemző épületeket és idegenvezetéssel mutatják be. Felsőszer és Csörgőszer: szépen rendbehozott porták, szállások találhatók ezeken a szereken. Elég sok a csak üdülésre, pihenésre szánt porta.
Velemér - XIII. századi katolikus templom és egy igazán kellemes vendégszállás, a Cserépmadár lapult meg a fák között, a főúttól távolabb eső domboldalon.
Szentgyörgyvölgyön egy táblát követve letértünk a főútról és egy közel 500 éves református templomra akadtunk. Felújítása még éppen folyik, de szerencsére a mi látogatásunkkor senki sem dolgozott.
A vidéket járva igyekeztünk megörökíteni a szép épületeket, műemlékeket. Az Őrség dimbes-dombos tájain nagyon sok említésre méltó természeti szépséggel, jónéhány tóval találkozhat az erre járó. A nagy hőségre való tekintettel bizony minden nap felkerestük valamelyik fürdőhelyet egy kis felüdülésre.
Néhány érdekességet is megörökítettünk jártunkban-keltünkben. Napokig kerestük a világ legnagyobb cipőjét, de a hűlt helyén talán a világ legkisebb kőcipellőjére akadtunk (a vasútépítés miatt inkább biztonságba helyezték az igazit). Jártunk több fazekasnál és ifjabb Tóth János műhelyét belülről is megszemléltük.
Szállásadónk programajánlata alapján sikerült a szentgotthárdi OPEL autógyárban is üzemlátogatáson részt vennünk. Csak annyit kellett tennük, hogy telefonon (94/551-231) megkerestük Zöld Annát, aki készségesen segített és a kívánt időpontra biztosította a szakszerű kísérőt. Nem kellett másokhoz igazodni, négyünkkel is külön foglalkoztak jó egy órát. Sajnos fotózni nem lehetett, így nem tudom képekkel illusztrálni az ott látottakat. Érdemes megnézni.
Végezetül következzen néhány személyes fotó az őrségi kalandozásról.