Nyolcas
Váltottevezős versenyhajók bemutatása

A váltottevezős egységek: kormányos nélküli kettes (non kox perror), kormányos kettes (kox perror), kormányos nélküli négyes, kormányos négyes, nyolcas.

A váltott evezés csak csapathajóban lehetséges, hisz egy versenyző egy-egy lapáttal evez. Mindenki képes akár balra, akár jobbra evezni, csak tanulás kérdése. A lapátot közel vállszélességben fogják. A lapát forgatását - mert a levegőben a vízzel párhuzamosan viszik hátra - a villa felöli kéz végzi.

nagyobb 14K
Váltottevezős lapát fogása
nagyobb 12K
Forgatás a villa felöli kézzel

A hajó orrától számítva a legtávolabbi sportoló a vezérevezős, akihez igazodnia kell a többi evezősnek. Ő az, aki meghatározza a csapásszámot és alakítja a verseny közbeni taktikát.
A klasszikus felállás szerint a páratlan számú evezősök a bal oldalon, a párosak jobb oldalon eveznek. Elég gyakran előfordul, hogy a versenyzők kvalitása alapján megváltoztatják a sorrendet - pl. egy balos a vezéregyéniség, ezért neki kell a vezérevezősnek lennie.

A kormányos nélküli kettes szinte egyéni számnak tekinthető, hisz egy oldalon csak egy-egy evezős dolgozik. Az összhang rendkívül fontos, mert a hajó egyensúlyban tartása és az egyenes haladás csak így lehetséges.
A kormány valamelyik evezős lábtartójához rögzített huzal segítségével mozgatható.

nagyobb 14K
Kormányos nélküli kettes
nagyobb 15K
Kormányzás a lábtartó segítségével
nagyobb 14K
Hossza 10,5 m, súlya kb. 25-30 kg
nagyobb 14K
Húzás közben a saját oldalon

A kormányosnak kialakított hely lehet a hajó orrában - ekkor a kormányos hanyatt fekve helyezkedik el - és lehet hátul, a vezérevezős előtt. A kormányos az edző "kinyújtott keze". A szabályok szerint minimum 50 kg súlyú lehet. Nyilván senki nem akar ennél több "pótsúlyt" magával vinni, ezért a kormányosok általában apró termetű, nagyszájú egyének.

nagyobb 12K
Kormányos kettes, elöl a kormányos
nagyobb 16K
A kormányos hanyatt fekszik
nagyobb 14K
A leglassabb hajóegység
nagyobb 14K
Ez a legnehezebb hajóegység

A kormányos nélküli négyesek mezőnye mindig népes. Négy jó evezőst összeültetve már elég hamar egy ütőképes csapathoz lehet jutni, de sok-sok kilométer evezés szükséges, hogy a hajó igazán jól fusson.

nagyobb 13K
Kormányos nélküli négyes
nagyobb 13K
Hossza 13 m, súlya 45-50 kg
nagyobb 19K
Két balos egymás mögött
nagyobb 19K
Itt is lábbal kormányoznak

A kormányos négyesek "pótsúlyként" magukkal visznek egy kormányost. Ha a kormányos a hajó elejében hanyatt fekszik, akkor jól lát, de csak hangosító berendezéssel tart kapcsolatot az evezősökkel. Ha a klasszikus módon a hajó végében, a vezérevezőssel szemben ül, akkor kormányoznia nehezebb, de jól látja az evezősöket és állandó kontaktusban van velük - korrigálni tudja hibájukat, bíztatni tudja őket, taktikai utasításokat ad.

nagyobb 11K
Kormányos négyes, elöl a kormányos
nagyobb 13K
A hajó hossza 14 m, súlya 55-60 kg
nagyobb 16K
Víz felöli váll kissé lejjebb
nagyobb 12K
A kormányos bíztatja az evezősöket

A nyolcas az evezőshajók királya, minden verseny befejező száma. Rendkívül látványos a nyolcasok versenye belülről és kívülről egyaránt. A leggyorsabb hajóegység, 500 métert akár 1 perc 20 másodpercen belül is képes megtenni.
Sok munkát igényel egy igazán ütőképes nyolcas létrehozása. Nem elegendő jól evező, hatalmas embereket összeültetni, hanem csapatot kell belőlük kovácsolni. Egy igazán jó vezérevezős szükséges, aki a szó legteljesebb értelmében vezér. Itt már a kormányosra is komoly szerep vár, mert 8 embert kell összefognia, apró hibáikat észrevennie és azért lehetőleg egyenesen is mennie... Egy versenyt a kormányos elveszíteni, de megnyerni is tud.

nagyobb 16K
Nyolcas - a hajók királya
nagyobb 16K
A hajó hossza kb. 18 méter
nagyobb 19K
Akár 1 tonna is lehet a motor
nagyobb 14K
A vezérevezős előtt ül a kormányos
nagyobb 15K
Jobb oldali lapátok húzásban
nagyobb 18K
Mindenki a maga oldalán húzás közben
nagyobb 14K
Bal oldali lapátok tolják a vízdombokat
nagyobb 14K
A kormányos helye nem túl bő



© 2000 CCapo