Evezős túra Paks-Budapest-Paks útvonalon 2000. júliusában

Az idei nyárra egy komolyabb családi evezőstúrát terveztünk a Dunán. Az előzmény, hogy tavaly ősszel sikeresen lehoztuk túra kétpárevezős hajónkat (másnéven kielboat) Paksra. Hárman fogtunk hozzá: Katalin a feleségem, Döme fiam és én, vagyis CCapo.

Indulás előtt
nagy 24K
Döme vezérevezős
nagy 27K
Katalin diktál
Végre sima a víz
nagy 31K
Megérkeztünk

A cél egy kb. kéthetes túra volt Paksról Budapest-Római partig és vissza. A folyóvizi túrákat általában lefelé, vagyis folyásirányba szervezik. Mi szállítókapacitás hiányában oda-vissza utat terveztünk, ami kb. 250 km-es evezést jelentett. A könnyebbség kedvéért - és új helyek megismeréséért - felfelé a Csepel-szigetet keletről övező Ráckevei (Soroksári)-Duna ágban eveztünk, ami gyakorlatilag állóvíz, mert lent a Tassi, fent a Kvassai-zsilip zárja le.

A végeredmény: 223 km 8 - felfelé 5, lefelé 3 - vízen eltöltött napon. Gyakorlatilag a budapesti szakasz maradt el. A Kvassai-zsilipnél integettünk a Lágymányosi hídnak, majd lefelé vettük az irányt.
Az ok: a nyár eddigi legrosszabb hétvégi (július 16-18) időjárása miatt. Egyébként is talán sikerült az idei nyár legrosszabb két hetét kiválasztani, de sebaj, máskor ennél már csak jobb lehet:-)

Előkészületek

Egy héten keresztül lestük a vízállás jelentést, időjárást.
A kéthetesre tervezett úthoz szükséges felszerelés: sátor, hálózsák, polifon alátétek, napvédő sapkák, mindenféle ruhák, vastag zoknik (cipő helyett), derékmelegítő, fürdőruha, enni- és innivaló, szúnyogriasztó, zseblámpa, fényképezőgép sok filmmel, kisrádió, a Duna vizisport térképei, kisvitorlás, saját készítésű mentőcsónak és egy csomó műanyag zsák a cucc elázása ellen. Ráadásként egy mobiltelefon, amelyet mindenhol használni tudtunk és minket is elértek. Naponta SMS-en kaptuk a dunai vízállás jelentést Marci fiúnktól.
A következő nagy 38K látható, hogy bizony egy jó 1,5 m-es áradás következett be utunk alatt. Ez csak annyiban jelentett gondot, hogy jó néhány potenciális kikötési hely víz alá került, de azért maradt még a számunkra elegendő. Sajnos a víz hőfoka is az induláskori 22-ről 16 fokra csökkent a visszaérkezésig.

Indulás

2000. július 10-én 12 óra 45 perckor a paksi Dunaparton lévő csónakháztól, az 1531-es folyamkilométertől 162 cm-es vízállásnál. A szél élénk, a víz hullámos ... Átkeltünk a bal partra (mindig folyásirány szerint kell érteni az oldalt) és megpihentünk a dunai strandon.
Táborhelyek

1. nap - hétfő: a hullámos víz miatt csak 16 km-t haladtunk. Az 1547-es fkm-nél (Hartával szemben) egy sóderpadon táboroztunk le.

Sóderpadon Hartával szemben a jobbparton
nagy 52K
Tisztes távolba emeltük ki a hajót a vízből
nagy 48K
A faág este még nem volt vízben, emelkedett a víz

2. nap - kedd: már fél 3-kor megálltunk egy hatalmas eső miatt a dunaföldvári híd felett kb. 2 km-el a bal parton és ott is maradtunk éjszakára. Ma is csak 16 km-t haladtunk.

nagy 40K
A felhőt már kézzel is el lehet érni
Éppen partot értünk az eső előtt
nagy 55K
Egyébként jó kis táborhely volt

3. nap - szerda: kétszer áztunk bőrig Dunaújváros alatt, majd estére átzsilipeltünk a Ráckevei Dunaágba és azonnal sátort is vertünk (2. fkm). Ma kb. 25 km-t haladtunk.

nagy 35K
A horgászok közt nekünk is jutott sátorhely
nagy 50K
Kukászacskók, mint alkalmi hullámfogók
nagy 55K
Vártuk a szél gyengülését, de hiába

4. nap - csütörtök: harc a szél és a hullámok ellen. Közel 6 órát várakoztunk a Somlyó szigeten, hogy tovább tudjunk menni. Este 8 óra után sikerült a szigetszentmártoni kempingnél (27 fkm) kikötnünk. Ma is 25 km-t eveztünk.

nagy 30K
Szigetszentmártoni kemping, kipakolás után
nagy 46K
Végre a reggeli napsütés ébresztett
nagy 22K
Nyugalom - vasalt víz, hattyú és szárcsák
nagy 55K
Rengeteg vizes holmink szárad a domboldalon

5. nap - péntek: délután 3-ra felértünk az 54-es fkm-nél lévő Csepel SC evezőstelepre (a Ráckevei Dunaág 57 km hosszú). A hajót a telepen hagytuk és péntek délutántól kedd reggelig Budapesten töltöttük a (rossz)időt. Ma 27 km-t eveztünk.

9. nap - kedd: délben indultunk a csepeli evezőstelepről. A Kvassai zsilipnél 1 órakor jutottunk vissza a Duna főágába (1642 fkm). Délután 5 óra körül kötöttünk ki Százhalombatta Óvárossal szemben (1622 fkm), az Urbanovica szigeten. Ma is 23 km-t eveztünk.

nagy 58K
Táborozásra kialakított hely, már ég a tűz
nagy 52K
A szalonnasütést megzavarta egy záporeső
nagy 49K
Vacsora megvolt, eső elállt, szállás elkészült
nagy 26K
Naplemente a százhalombattai erőműnél

10. nap - szerda: viszonylag jó időben tempósan haladtunk. Este 6 körül Dunaújváros felett (1582 fkm) kötöttünk ki egy vizitúrázóknak kialakított helyen. Ez volt a legpazarabb táborhelyünk. Ma 40 km-t eveztünk.

nagy 43K
Egy hosszú zátonyon kialakított táborhely
nagy 34K
Kényelmes kikötőhely homokos parttal, táborhellyel
nagy 50K
Erdei asztal, padok, tűzrakóhely, sátorhelyek
nagy 43K
Már áll a sátor és lobog a tábortűz az esti szalonnasütéshez
nagy 22K
Befejezésként egy kis palacsinta - reggelre is maradt:-)

Megérkezés

2000. július 21-én 17 óra 40 perckor kötöttünk ki a paksi csónakháznál (1531 fkm), 312 cm-es vízállásnál. A szél az utolsó néhány kilométeren tönkretette a vizet, alig tudtunk evezni. Persze a célegyenesben, kikötés után már jó víz volt... Ma 51 km-t eveztünk. DoSy és Marci segítségével - akik értünk jöttek kocsival - már fél 8-ra Szekszárdra érkeztünk.

nagy 27K
Oldalhullámos víz, a távolban már Paks
nagy 29K
Paksi Dunapart megnyugodott vízzel
nagy 35K
Csendes a part, csak az árnyékok fürdenek
nagy 49K
Megérdemelte a samponos csutakolást a hajó
nagy 32K

Lélekvesztő
Evezős képek
Játék a vizen

Befejezésül - ha még van valakinek türelme - következzék egy összeállítás a túra alatt rólunk készült képekből.